Kategorie: Novinky

Souhlasy "dle GDPR" - lovná sezóna 2018

Souhlasy "dle GDPR" - lovná sezóna 2018Většina z nás nemiluje marketéry. Jakoby neefektivně utráceli peníze za plnění schránky maily a letáky. Někteří z adresátů pak jdou a něco koupí. Statistická nevyhnutelnost. Je duben 2018 a do účinnosti GDPR zbývá cirka 45 dní. Hysterie obecného marketéra kulminuje k bodu, kdy začíná být na místě obava o jeho psychické zdraví. ... Podívejme se na to, jak to vlastně s těmi souhlasy je a bude (?).

Stejný duben 2018. Nejmenovaná pojišťovna ;-) ... "Tady prosím podepsat novou smlouvu. A tady prosím souhlas se zasíláním marketingu." Čest práci pojišťováka, tohle na něj "ušil" marketér.

Souhlas mají sice vzorový. Obecný odstaveček, k němu další 3 srozumitelné souhlasy se zaškrtávátkem, datum s podpisem na závěr. Žádná velká věda. Přesně, jak bych si to dle Nařízení představoval. Kdyby jen ... "Tady už jsem to všechno zaškrtnul, co je potřeba. Je to pro celou skupinu a První Energetickou a.s., Drouhou Bankovní s.r.o. a Jardu Živnostníka, abychom všichni měli možnost Vás v průběhu roku kontaktovat.".

Snaha se cení, ale v tomto případě to člověka znalého pointy nadzvedne ze židle a ... vznikne tento text.

Čtěte do konce a dozvíte se, co nedělat !

Jaká je motivace ke sběru souhlasů? Co tedy fakticky "chce" marketér?

Marketér chce neomezeně zasílat nabídky na produkty svého zaměstnavatele a spřízněných (právně či ekonomicky) stran co možná největšímu počtu subjektů a znesnadnit subjektu vyloučení se z tohoto procesu, kde statisticky platí "čím víc SPAMu, tím víc jsem pracoval". Poměřuje tím tedy svoji práci, za to je ohodnocen. Efektivita je tak obtížně vyhodnotitelná, že to takřka žádný zaměstnavatel nedělá a marketér má "klid a nohy v teple".

Přiznivci Nařízení již vědí, že souhlas s marketingem NENÍ pro smlouvu potřeba!

U aktivního klienta není třeba poskytovat souhlas s marketingem, aby mi můj pojišťovák "občasně" (definice termínu přijde s prvním sporem) legitimně (legitimní zájem) nabídnul produkt. Samozřejmě mám možnost požádat o vyloučení (opt-out) z tohoto zasílání. Motivace k opt-outu bude silnější, pokud nebude nabídka "občasná" a potažmo ještě nebude (nikdy?) zajímavá. Opatrný správce však bude chtít souhlas pro zasílání marketingu typu pravidelný newsletter. Zde to opodstatnění má kvůli většímu rozsahu.

Jak to "bylo" dosud?

U adresné reklamy (tedy cílení na konkrétního člověka - např. e-mailem, telefonátem či poštovní zásilkou na jeho jméno) je dnes pro využití a uchovávání osobních údajů zákazníků (tedy např. jméno, adresu, e-mail, datum narození atd.) NUTNÉ si vyžádat zákazníkův souhlas. Povinnosti a práva v oblasti osobních údajů jsou definovány v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, který ale NAŘÍZENÍ NAHRAZUJE.

U e-mailové komunikace je NUTNÉ si vyžádat zákazníkův souhlas se zasíláním obchodních sdělení  prostřednictvím elektronických prostředků dle zákona č. 480/2004 Sb. Dozná úpravy.

Zákony omezující zasílání marketingu jsou dnes zejména:

Proč si tedy onen marketingový "specialista" tak komplikuje život?

Protože jsme naučeni souhlasit. Protože podepisujeme.

V textu souhlasu/-ů je totiž zakopaný pes, kterého většina z nás nečte a podepíše.

  1. Zatímco Nařízení bude zkoumat přiměřenost, v případě souhlasu to tak není. Souhlas umožnuje odesílání čehokoliv klidně každou hodinu.
  2. Podepsaný souhlas platí do konce doby, na kterou byl udělen. Nebo do odvolání.
    Odvolání je aktivní krok, ke kterému se musí uživatel odhodlat. Pokud podepsal na pobočce, nemusí mu být odvolání umožněno jinak, než na pobočce. Kdo by se tam vláčel?
  3. Souhlas lze (a v praxi se s tím často setkáte) udělit komukoli i mimo smluvní vztah. V případě pojišťovny například celé skupině, ale i třetí straně. Například poskytovatel internetového připojení ho sbírá současně i pro poskytovatele elektrické energie.

Co nedělat a co naopak ano?

Nepodepisujte !

Tedy: ne vše a ne bez rozmyslu. Souhlas (zejména s marketingem) je zcela samostatný právní úkon stojící mimo další smlouvy. Není možné jím podmínit plnění smlouvy. Dokonce i formulace "abych Vás mohl v průběhu roku kontaktovat" může být na hraně souladu s GDPR. V některém konkrétním případě by se mohlo jednat o například o zneužití mentální vyzrálosti subjektu. Pro aktivního klienta platí:

  1. Nemusím podepisovat žádný souhlas, abyste mohli zpracovat moje data v přiměřeném rozsahu.
  2. Můžete mi posílat marketing v rozumné míře.
  3. Opatrný správce bude chtít můj souhlas pro zasílání marketingu typu newsletter. Zde to opodstatnění má kvůli většímu rozsahu.
  4. Pokud s tím nebudu souhlasit, požádám o vyloučení (opt-out) nejméně stejným kanálem, jako chodí marketing.

Podepište

Tedy: pokud chcete dostávat marketingové nabídky a nejste ve vztahu s daným správcem osobních údajů nebo jeho spřízněnou stranou. Souhlas je nutný zejména při absenci dalšího smluvního vztahu (např. subjekt z ulice). Pohlížejme na něj, jako na objednávku časopisu.

"Selský rozum" si ukážeme na příkladu z hoby marketu. Aktivním klientem jsem přestal být, jakmile jsem zaplatit fakturu. Ačkoliv na ní byl email, není možné mi zasílat marketing. Je možné mi zaslat například "poděkování se slevou na další nákup".

Přiměřenost  jednotlivých případů posoudí první spory. Pamatujte:

Souhlas opravňuje k čemukoliv v něm uvedenému po dobu v něm uvedenou nebo do jeho odvolání provedeném stejným způsobem, jako byl souhlas udělen.

Ani já nemám rád marketéry. Otravují mi mailbox. Ale jsem lidumil, takže na závěr mám 

Doporučení pro marketéra

  1. Marketing by měl nabídnout klientům zajímavý produkt. Tam bych asi začal.
  2. Není třeba souhlas pro to, abys aktivnímu klientovi nabídnul zajímavý produkt. Pokud to bude v přiměřeném množství a zajímavé, většina klientů to strpí, pár jich pošle opt-out.
  3. Je-li produkt zajímavý, jistě ho lze nabídnout i jinak, než SPAMováním. Koho téma zajímá víc a není klientem - souhlasu je třeba.

print Formát pro tisk

Reklama

Externí data protection officer

Pro naše klienty zajišťujeme funkci externího Pověřence pro ochranu osobních údajů takzvaného DPO (Data Protection Officer).

Kontaktujte nás pro informace a domluvte si úvodní konzultaci a nezávaznou nabídku.